Het Grand Theatre

Het concept van het gedenkteken als podium is geïnspireerd op het Grand Theatre én het podium van het Grand Theatre.

Het Grand Theatre, eens gevestigd aan de Pompenburgsingel te Rotterdam, was het paradepaardje van de stad. Hier stond het grootste wonderorgel van Nederland en met 1800 zitplaatsen was het tevens de grootste bioscoop van Nederland. Op het podium van het Grand Theatre werden naast de wereldberoemde sterren zoals Josephine Baker en naar verluidt Marlene Dietrich, ook de Rotterdammers gelauwerd die een bijzondere prestatie hadden geleverd.

Het interieur van het imposante Rotterdamse Grand Theatre. Foto omstreeks 1939.

(Collectie gemeentearchief)

Beschrijving van het Grand Theatre

naar aanleiding van artikelen van het Rotterdamsch Nieuwsblad en de Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het Grand Theatre aan de Pompenburgsingel 9, dat op zaterdag 22 december 1923 feestelijk werd geopend, doet zijn naam eer aan.

Via de entree komen de gasten binnen in de grote, ruime hal van dit bioscooppaleis. Het theater is ingericht met een bijzondere en warme luxe die de gasten bij het binnentreden een prettig gevoel van rust en behagelijkheid geeft. Het kleurgebruik door Jaap Gidding en Pieter den Besten is overvloedig en bont, en tegelijk warm, stemmig en rustig waarbij de kleur rood de boventoon voert. Het kleurrijke tapijt evenals de decoratieve schilderingen in de hal zijn van de hand van Jaap Gidding. De omlijsting van de kassa is uitgevoerd in eiken ingelegd met ebbenhout, en afgewerkt met een bronzen hekwerk. Verderop vindt men de garderobes. Het gebouw is voorzien van een lift en centrale verwarming.

Vanuit de hal leiden marmeren trappen bekleed met dikke tapijten en lopers, die als het ware een kleurenwaterval vormen, de gasten naar boven richting de wandelgangen met luxueuze fauteuils. In de prettige hoekjes en de leuke zitjes kan uitgaand Rotterdam elkaar zien en spreken. De bijzondere lichtbakken en ornamenten zijn met zorg geplaatst en gedecoreerd. Toverachtig gekleurde lampen hullen het gebouw in een waas van heerlijke en intieme gezelligheid.

In de foyer waar de kleur groen de boventoon voert, wordt met het strijkkwartet met Mason & Hamlin vleugel een klein concert aangeboden.

Via de wandelgangen heeft men toegang tot de grote theaterzaal. De ruime, hoge zaal van 35 meter lang, 25 meter breed en 20 meter hoog biedt inclusief de twee balkonetages ruimte aan zo’n 1800 personen. Naast de kleurrijke decoraties voert de kleur rood de boventoon. Tegen het hoge plafond bevindt zich de rijk gedecoreerde glazen lichtkoepel van 8 x 8 meter. Alle stoelen bekleed met rood fluweel bieden goed zicht op het podium. Het decoratiewerk in de grote zaal en de wandelgangen zijn van de hand van Pieter den Besten.

Het podium is zo ontworpen dat grote theatervoorstellingen met koorzang en dans kunnen plaatsvinden, begeleid door het orkest en het grootste bioscooporgel van Nederland. De toneeldecoraties zijn van de hand van A.L. v.d. Arend. De filmbeelden worden op bijzondere wijze geprojecteerd door middel van een periscoop. Samen met de volmaakte belichting wordt het sprookjesachtige benaderd.

Door middel van de decoratieve schilderingen, tapijten, ornamenten, meubilair en verlichting is Tuschinski er in geslaagd een plaats van luxe en gezelligheid te realiseren voor iedereen.