Het Tuschinski festival

Elfie Tromp op het Tuschinskifestival september 2023



We zijn heel trots dat Elfie Tromp een gedicht ter ere van het Tuschinski-monument  heeft geschreven.


Gedicht ter ere van het Tuschinski-monument 2023 - Door Elfie Tromp


Lessen in meeslepend leven


Les 1:
Een goed verhaal begint bij een gelaagd personage.
Een man of vrouw met een duidelijk doel en streven.
Het liefst iemand met wie de toeschouwer kan meeleven.


Scène 1 - int - dag - stationshal



We horen het geluid van een vertrekkende stoomtrein, de schrille fluit.
Voetstappen van mannen en vrouwen op klinkers en het gemurmel van drommen mensen.
We zien een jonge mannenhand die een eenvoudige koffer omklemt. De nagels kort, de kootjes lichtbehaard, de knokkels wit van het klemmen. Het beeld zoomt uit en we zien de Poolse ABRA- HAM TUSCHINSKI voor het eerst (18 jaar, bleek, tenger, sprankel in de ogen). Hij trekt zijn pet af en veegt zich over het voorhoofd, kijkt omhoog naar de indrukwekkende welvingen van de Rotter- damse stationshal.


Les 2:
Spanning wordt gecreëerd door obstakels.i
Die overwinnen is de essentie van het verhaal. Hoe moeilijker het wordt, hoe meer we meeleven.


Scène 2 - int - dag - naaiatelier



We zien de jonge handen behendig een naald door een zoom steken en afhechten. De camera zoomt uit. Tuschinski houdt een gerepareerd vest van een cinemaportier omhoog, donkergroen met uitbundige goudstiksels. Hij keurt de glanzende knopen, ziet zichzelf dan in de passpiegel met het vest voor zich in zijn handen. Het winkelbelletje klinkt, de klant komt binnen. Tuschinski grijnst ondeugend naar zijn spiegelbeeld.


Les 3:
We bewonderen het hoofdpersonage
dat zijn lot in eigen handen neemt,
omdat we dat zelf zo graag zouden willen doen.


Scène 3 - int - dag - kantoor Tuschinksi



De jongenshanden zijn volwassen nu, steviger en wat meer getekend, de nagels verzorgd. De rechterhand zet een vergulde vulpen op een contract en zet zijn handtekening. We horen gul ge- lach. De hand schudt een andere hand.


Les 4:
De beste films hebben een plottwist.
Een onverwachte gebeurtenis die alles op scherp zet. Het hoofdpersonage wordt tot het uiterste getest.


Scène 4 - int/ext- dag - meerdere locaties



De muziek zwelt aan, er klinkt een levendige bigband met een uitbundige trompetsolo. Op elke uithaal zien we de handen iets anders doen. Wijzend orders geven op een bouwplaats, strelend langs fluwelen gordijnen, een schouderklopje gevend aan een portier, klappend na een optreden in een zaal van rode pluche, zwaaiend onder het flitsen van fotocamera’s, een vrouwenhals stre- lend, geld tellend.

De muziek wordt ijler en meer gespannen. We zien de hand een bakelieten telefoonhoorn om- klemmen, we horen Tuschinski op gespannen toon discussiëren.e
De muziek verandert in paukenslagen die klinken als bominslagen.
Er valt pleisterwerk op de handen die papieren grissen van een bureau.

De handen zijn gespannen ineengestrengeld in een slecht verlichte schuilkelder.
De handen draaien gehaast een kluisdeur open, graaien geld, proppen het in andere handen.


Les 5:
We willen dat het hoofdpersonage wint,

maar verhalen met een tragische held

beklijven het best, zo blijkt.


Scène 5 - ext - dag - stationshal

 


We horen het geluid van een vertrekkende stoomtrein, de schrille fluit.
Voetstappen van mannen en vrouwen op klinkers en het gemurmel van drommen mensen. We zien dezelfde hand, ouder nu, een luxe koffer omklemmend.
De knokkels wit van het klemmen.
De pet is een hoed nu.
Tuschinksi (56 jaar) kijkt ernstig.
Wat hij ziet,
wat hij zag,
weet de toeschouwer niet.


Les 6:
Niet is onmogelijk.

Alles kan gebeuren.

Ook het ondenkbare.

-

Home
Share by: