Waarom een gedenkteken

Een kunstwerk als ode aan Abraham Icek Tuschinski

Abraham Tuschinski had als een ondernemer een eigen stijl, hij was uniek. Zo zorgde hij voor kinderopvang bij zijn voorstellingen, hij introduceerde het zomerabonnement, de rode loper premières en nachtvoorstellingen én op inititiatief van Tuschinski werd de Stichting Bio Vacantieoord opgericht.

Híj wilde avondvullende programma's voor alle lagen van de bevolking. Met een voor- en een hoofdfilm, een orkest, variété en stand-up. Hij liet zijn mensen in heel Europa en erbuiten zoeken naar talent.

Door het bombardement tijdens de Tweede Wereldoorlog op 14 mei 1940 verloor Tuschinki zijn hele Rotterdamse bioscopen imperium. Al zijn bioscopen in Rotterdam verdwenen en er herinnerde in Rotterdam weinig tot niets meer aan Abraham Tuschinski. Tot nu!



Het Kunstwerk als gedenkteken in de vorm van een podium
Het kunstwerk heeft van de gemeente de status van gedenkteken gekregen. Het heeft meerdere lagen van gedenking; herdenken van wat is geweest, maar ook wat we ervan geleerd hebben en hoe het nieuwe inzichten geeft die we mee kunnen nemen naar ons eigen, huidige leven.


De bekende uitspraak van Tuschinski “Niets is onmogelijk!” verwijst hier naar. Tuschinski hanteerde deze tekst om het grootste van het grootste na te streven en te uiten dat je vooral groot moet blijven dromen. In de context van het heden kan de recente geschiedenis een herdenking zijn aan de Tweede Wereldoorlog en dat wat we nooit meer willen meemaken.

De tekst verwijst in combinatie met het podium voornamelijk naar de hoop en de zelfbeschikking, dat je groots mag dromen en dat je alles mag en kan worden, wie of wat je wilt. Door te kiezen voor de vorm van een podium zorgt dit kunstwerk ervoor dat het gedenkteken functioneel gebruikt kan worden.

Het kunstwerk in de vorm van een podium brengt mensen bij elkaar en verbindt op Tuschinskiaanse wijze. Een plek die ruimte geeft tot verbeelding. Een plek waar iedereen telt en waar de 'gewone' man gelauwerd wordt. Een plek waar je je goed voelt en waar blinkende ornamenten je het luxe gevoel geven onderdeel te zijn van iets bijzonders. Een kunstwerk dat inclusiviteit uitstraalt en bijdraagt aan maatschappelijk bewustzijn.

Het podium is geïnspireerd op het Grand Theatre én het podium van het Grand Theatre. Het Grand Theatre, eens gevestigd aan de Pompenburgsingel te Rotterdam, was het paradepaardje van de stad. Hier stond het grootste wonderorgel van Nederland en met 1800 zitplaatsen was het tevens de grootste bioscoop van Nederland. Op het podium van het Grand Theatre werden naast de wereldberoemde sterren zoals Josephine Baker en Marlene Dietrich, ook de Rotterdammers gelauwerd die een bijzondere prestatie hadden geleverd. Tuschinski maakte iedereen belangrijk. Hier kreeg de gedachte dat niets onmogelijk is vorm.

Materialen en ontwerp
Het kunstwerk wordt vervaardigd met duurzame materialen.
De materialen van het podium zijn: Terrazzo, messing, LED licht
• Het podium heeft een doorsnede van 490 cm
• De hoogte van het podium is 53 cm

Over de kunstenaars

Initiatiefneemster Anne-Mercedes Langhorst is een jonge Rotterdamse kunstenaar. Zij is geboren in Lima en als kind naar Nederland gekomen. Als één van de eersten heeft zij aandacht gevraagd voor Tuschinski en zijn betekenis voor Rotterdam. Anne-Mercedes voelt zich verbonden met Tuschinski als artistiek ondernemer. Net als Tuschinski wil zij kunst, in de openbare ruimte, beschikbaar maken voor iedereen.

Begin 2014 ontdekte de kunstenares dat niets in Rotterdam deed herinneren aan Abraham Tuschinski op de Stolpersteine na. Ze vond dit onbegrijpelijk en besloot een kunstwerk als ode aan én in de visie van Abraham Icek Tuschinski te ontwerpen.
Haar concept, schetsen en vooronderzoek van de vormtaal in messing werd de basis van het definitief ontwerp wat ze samen met co-ontwerper Han Goan Lim BKOR/ CBK vervaardigde.

Anne-Mercedes Langhorst is multi-disciplinair kunstenaar, geboren in Lima en ze woont en werkt in Rotterdam. Karakteristiek voor haar werk in de openbare ruimte is de 'verbinding', in zowel concept, symboliek als in gebruik.


Han Goan Lim is multi-disciplinair kunstenaar, geboren en getogen in Rotterdam. Hij is een conceptueel beeldend kunstenaar die voornamelijk kunstprojecten en kunstwerken in relatie met de openbare ruimte en architectuur (en landschap) ontwikkelt, waaronder ook lichtkunst.

Home
Share by: